Alla inlägg den 23 maj 2011

Av enmammasfunderingar - 23 maj 2011 22:15

 

Två streck. Ett i det lilla fönstret,i  kontrollfönstret. Om det kommer ett streck där vet man att testet har fungerat. Och ett i det stora fönstret. Positivt. Egentligen anade jag det. Min mens skulle ha kommit för ca. 8 dagar sen. Mina bröst har plötsligt blivit betydligt större än vad de brukar vara. Och de är ömma. Men ändå. Min mens kan vara oregelbunden. Och jag har precis tränat styrketräning, där bröst var en del. Det kunde ju ha varit träningsverk. Men jag hoppades. Hoppades hoppades hoppades. Jag har längtat efter det här.


Jag slutade äta minipiller i höstas, dvs. innan julen 2010. Men min fästman har velat vänta, så vi har kört på säkert sex sen dess. Så för några veckor sedan gjorde vi det inte. Dvs. vi hade inte säkert sex. Och sen hade vi det igen. Alltså osäkert sex om man kan kalla det så. Och igen. Och igen. Inte trodde jag att det skulle gå så fort. Jag har läst om att det bara är några få dagar i månaden man kan bli gravid. En spermie överlever ca. 3 dagar, men ett ägg överlever max i ett dygn efter att det har släppt. Då måste väl det innebära att man har ungefär 3 dagar på sig i månaden att bli gravid. Eller?


Vi prickade i alla fall rätt. Den senaste tiden har jag trott att jag skulle skrika av lycka den dag jag insåg att jag är gravid. Det gjorde jag inte. Men jag känner en hemligt glädje. En glädje som är blandad både med förväntan, spänning, oro, lycka.... Vad händer nu? Hur gör man? Nu gäller det att börja läsa om vad man får och inte får äta, vad man ska tänka på, hur man ska lura alla kompisar, när man ska berätta det för familjen, skriva in sig på mödravårdcentralen, etc. etc. Och mysa. Och njuta. Av vår lilla hemlighet.


Egentligen är det väl fel att kalla detta Dag 1. Vi vet ju inte hur länge sedan det är befruktning skedde. Kanske är det Dag 11. Eller Dag 16. Men det får korrigeras när vi vet mer.

Presentation

9 månader. Det är så länge en bebis ligger i magen. Följ mina funderingar som första gångs-gravid dag för dag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<<
Maj 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kommentarer


Ovido - Quiz & Flashcards