Alla inlägg den 25 maj 2011

Av enmammasfunderingar - 25 maj 2011 15:37

Idag har jag haft ont i magen. Jag undrar vad det beror på. Jag har också känt ett lätt illamående. Jag gick förbi några rökare på lunchen och det luktade så fruktansvärt äckligt att jag fick klökningar. Är det måhända så att man är mer känslig nu mot sånt, mot lukter och annat?


Jag tänkte på en sak idag, nämligen det här med jobb och att vara gravid i ett tidigt skede. Jag blev nämligen kontaktad idag av en organisation angående en tjänst jag sökte för ett tag sen. De ville att jag skulle komma på anställningsintervu, vilket såklart är jättekul. Men anställningen är tänkt att börja i augusti, med 6 månaders provanställning. Det innebär att provanställningen går ut i februari, vilket är ungefär den tid som förlossningen borde vara om allt går vägen med den här graviditeten. 


Säg att jag skulle få jobbet (och vilja ha det), undra om man skulle bli avskedad efter provanställningen på grund av att man ska föda och sedan vara mammaledig? Jag har ju fortfarande bara provanställning i så fall. Då är frågan om man ska vara ärligt på intervjun och säga att läget har blivit något förändrat sen jag sökte tjänsten eftersom jag har blivit gravid, och fråga om detta påverkar anställningen, både nu och efter provanställningens slut. Jag är ju hellre kvar där jag är idag med en fast inkomst som trillar in varje månad, än chansar på ett nytt jobb om jag plötsligt riskerar att stå arbetslös när väl barnet föds. Här ser man en av orättvisorna mellan könen när det gäller att skaffa familj. Det här problemet skulle ju aldrig en man ha.


Samtidgit måste jag väl ärligt och krasst erkänna - och detta skäms jag för, helt klart - att om jag hade ett företag och var i färd med att anställa en person, skulle inte jag i första hand anställa en gravid. Då måste man ju anställa en ny inom kort, det är inte särskilt effektivt ur ett företagsekonomiskt perspektiv.


Vad som är konstigt är att jag känner att jag redan sätter min familjs säkerhet framför min egen karriärsutveckling. Något jag egentligen inte vill stå för. Samtidigt vill jag ju attt förutsättningarna ska vara så bra som möjligt för den familj som jag och min fästman är på väg att skapa tillsammans. En familj där det inte längre bara är jag och min fästman, utan en till, en liten som kommer behöva oss och en trygg familj.

Presentation

9 månader. Det är så länge en bebis ligger i magen. Följ mina funderingar som första gångs-gravid dag för dag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<<
Maj 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kommentarer


Ovido - Quiz & Flashcards